21 May 2005

Closer (2004)

Oleh (Introducing...) : Zack

Dekat Padamu...Versi 18SX
Have you ever seen a human heart? It looks like a fist covered in blood....

To be honest, aku tonton filem ni just for the beautiful leads – Jude Law dan Clive Owen. THAT is one reason to love this movie. Haha, aku tau, most guys tengok citer ni sebab nak tengok Natalie Portman topless/naked! , but to tell you the truth, tak nampak ‘apa-apa yang menarik’, so, sori yek!

Filem arahan Mike Nichols ini diadaptasi dari screenplay untuk teater hasil tulisan Patrick Marber. Ia mengisahkan Dan (lakonan mantap Jude Law), seorang penulis novel yang kurang berjaya, secara kebetulan jatuh cinta dengan Alice (Natalie Portman), yang diselamatkannya dalam satu kemalangan. Namun, apabila Dan bertemu Anna (Julia Roberts), jurugambar untuk kulit novelnya yang bertajuk The Aquarium, beliau bersungguh-sungguh memikat Anna (walaupun pada masa yang sama bercinta dengan Alice, si penari eksotik), namun Anna menolak. Demi membalas dendam, Dan menyamar sebagi Anna dalam satu chat-room, yang menemukannya secara tidak sengaja dengan Larry (Clive Owen), seorang pakar kulit yang ketagih chat-room seks. Walau bagaimana pun, Anna end-up jatuh cinta ngan Larry, tapi pada masa yang sama, menjalinkan hubungan dengan Dan secara senyap-senyap. Larry pula, bengang dgn sikap dingin Anna, mula menjalinkan hubungan ngan Alice. Waduhh… pening aku.


(Love you, love you not)

Aku tak tau sama ada filem ni akan lulus untuk tayangan di sini, memandangkan ia penuh dengan unsur-unsur seks. Satu adegan yang amat ketara ialah ketika Larry bergaduh besar dengan Anna. Aduh… benda-benda dalam kain semua keluar…

N’way, aku bagi filem ni 7.5 bintang. 10 bintang untuk Jude Law dan Clive Owen (yang menang anugerah Golden Globe untuk filem ni). Julia Roberts? Aku rasa dia patut stick ngan filem-filem rom-com macam Pretty Women, My Best Friend’s Wedding, etc.. Beliau nampak tak bermaya sebagai Anna.

http://mamaikmal.blogspot.com

No comments: