08 June 2005

Realiti TV : Revolusi TV

Aku dah lama tak menonton filem. Semenjak duamenjak ni aku lebih banyak tonton TV. Dari Cerekerama hinggalah ke drama TV pun aku layan. Aku bedal jer (dan aku rasa drama TV lebih menguja dari filem-filem kita kat panggung). Tapi yang paling banyak aku tonton ialah Realiti TV. Dari Explorace 2 (walaupun dah setengah jalan, pun syok layan), Amazing Race 7 (puas hati bila Uchena & Joyce menang), America’s Next Top Model (aku tak pasti musim ke berapa), Apprentice 3, Average Joe 2, Malaysia Top Host, Mentor sehinggalah ke Akademi Fantasia 3 yang tengah hangat ‘menyerang’ tatkala ni (haha tahun ni aku layan AF!).

Maka aku boleh katakan ianya (barangkali) suatu proses asimilasi hiburan yang mana secara tidak langsung telahpun membentuk sebuah pop budaya baru walaupun pada dasarnya ia merupakan suatu produk bertujuan mengaut keuntungan secara komersil. Produk ini menggunakan manusia sebagai subjek dan manusia juga adalah sasaran, matlamat mahupun objektifnya.

Agak ketara sekali perubahan atau revolusi hiburan yang melanda masakini. Kalau dulu, seseorang pelakon atau penyanyi ataupun penghibur itu dicipta mengambil masa yang agak lama. Hinggakan wujudnya ketaksuban, kefanatikan terhadap individu itu. Ironi, apabila ketaksuban manusia terhadap pelakon ataupun penyanyi kesukaan kita begitu mudah sekali pudar dengan kemunculan manusia-manusia ‘baru’ ini. Maka itulah ‘kuasa’ realiti-TV khususnya dalam bidang hiburan.

Sebenarnya, Realiti TV bukan suatu yang baru. Malah sesebuah dokumentari itu boleh sahaja dianggap sebuah Realiti TV (asalkan ianya paparan sebenar, maka siaran “Berita” termasuklah 999, Edisi Siasat (atau kini dipanggil MySiasat) itu aku boleh takrifkan sebagai Realiti TV!). Pun begitu, seperti yang aku katakan tadi, kalau ia tidak bersubjekkan manusia dan bermatlamatkan manusia, maka tidak akan terbit kuasa realisme serta humanismenya. Impak atau keprovokatifannya tidaklah sekuat mana.

Tidak aku nafikan, selagi Realiti TV itu ada mengundang kontroversi, maka lebih sukseslah program itu. Sebab kontroversi itu adalah sebahagian promosi. Lagi banyak manusia bercakap tentangnya, maka lebih besar ‘budaya’ itu disebar. Konsep kontroversi ini sebenarnya bukan benda baru. Dalam filem pun ada kontroversinya cuma intipatinya berbeza-beza.

Aku pernah terbaca pasal seorang warga jepun yang bertindak menyaman sebuah pengeluar filem seram gara-gara mengalami trauma setelah menonton sebuah filem seram (aaarrghh aku lupa tajuk filem tu, tapi yang aku tau filem tu mendapat box-office disebabkan kontroversi kes tersebut). Tapi kisah tu dah lama (80an). Filem kontroversi baru contohnya The Passion of Christ – tapi ini bukan manusia yang menkontroversikannya tetapi intipati filem itu sendiri. Maka Mel Gibson lah yang untung besar. Trivia : Sebut pasal filem ni, aku nak tergelak tengok stiker kecil pada covernya yang berbunyi "Tidak sesuai untuk tontonan Orang Islam" (walaupun sepatutnya ia berbunyi : "Tidak sesuai untuk tontonan Orang Islam yang tak Kuat Iman" ataupun "Tidak sesuai untuk tontonan Orang Islam yang nama saja Islam, tapi tak tahu atau kenal Nabi Muhammad"). Maka aku syorkan pada mereka yang lekatkan stiker tu supaya tambah satu lagi rating klasifikasi filem, dan bukan setakat 18 ke atas sahaja sebab… (sebab-sebab yang dinyatakan di atas).

Dah aku dah penat berseloroh dah… nanti aku sambung lagi.

No comments: