02 November 2004

Ulasan Filem : The Stepford Wives (2004)

Stepford WivesOleh Fadz

Ira Levin (penulis Rosemary's Baby dan Sliver) membuatkan segala sentuhannya sangat biasa dan bisa apabila memperkatakan tentang realiti masyarakatnya. Termasuklah filem kecil tetapi besar ini. Antara filem 'black comedy' dari seorang pengarah black comedy yang baik, Frank Oz.

Pada 70-an, filem ini telahpun difilemkan, tetapi lebih dekat dengan 'seram' buku Ira Levin tentang feminiti, machoisme dan bagaimana dua pihak berlainan seks ini mengidentitikan diri mereka dan bagaimana mereka mengidentitikan lawanan seks mereka. Frank Oz dengan menyentuh realiti abad ke-21 dengan gaya ala Sex and The City, yang mana wanita yang berkuasa dilihat sebagai manusia berpelir (dan juga kelakar).

Filem ini cuba 'memotong pelir' wanita-wanita individualistik, berkuasa, tangkas dan moden ini yang mana pengakhirannya, dengan sangat sinis dan geli hati, 'pelir-pelir' si lelaki yang dicantas dengan gerun dan mutlak. Paling menarik, tona thriller dan kadang-kala seram (seperti waktu Nicole Kidman dihentikan kerja) masih terasa dalam filem ini, merojakkan keriangan dan gula-gula ini dengan cuka masam dan sedikit lada hitam.

Tema terpenting filem ini adalah, seperti mana setiap stereotaip filem-filem romantik dan komedi Hollywood (tapi tidak bermakna formulaik ini tidak berjaya dalam filem ini) bahawa cinta sepatutnya dirasai kerana kehebatan dan kelemahan insan masing-masing dalam mengalaminya, dan bukan mengubahnya. Dengan kelincahan Nicole Kidman yang terkawal, dan emosinya yang sangat berkesan pada satu-satu babak, filem ini berjaya dibawa olehnya (juga satu kutukan terhadap Tom Cruise, sebagai 'si suami yang lebih rendah dari bininya'... No wonder Matt Borderick plays the husband in this feature!).

Ini ditolong oleh ketidaktentuan yang juga terkawal Bette Midler. Kata-katanya yang spontan ("They grow up so fast, i think im gonna have more") sungguh lucu dan mencuit. Paling mengejutkan, kerana lakonan-lakonan kerasnya sebagai wanita berpelir (Fatal Attraction terutamanya), Glenn Close menandingi ketetapan stereotaipnya dengan melakukan sesuatu yang dia tidak pernah lakukan, melakonkan watak seorang isteri yang koservatif ala 50-an. Lakonannya sangat menjadi dan juga sungguh lucu (kalau dibandingkan dengan Fatal Attraction). Wataknya memang dibuat untuknya, malah hanya Close sahaja boleh melakukan apa yang beliau lakukan dalam filem ini.

Selain itu, filem ini masih mempersoalkan apa fungsi wanita sebenarnya dalam dunia lelaki dan juga sebaliknya. Sebenarnya, persoalan itu sudah dijawab walaupun situasi sebenar masih eklihatan kompleks.

Tetapi kespontanan pelakon-pelakon dalam filem ini membuat filem ini bukan sahaja sarat dengan mesej fenisimenya, tetapi seronok dan terhibur untuk ditonton.

No comments: