26 December 2006

The Last Horror Movie (2003)


Oleh Mahhass

"Aku sedang dalam proses pembikinan sebuah filem (cult-horror) yang bagus tentang pembunuhan, dan dalam masa yang sama, akulah pembunuh itu" - Max Perry.

Sebenarnya aku ada masalah sikit dengan filem ni yang aku sendiri tak tahu walaupun paparannya aku kategorikan ganas, sadistik, ekstrim, 'mengganggu', atau apa sahaja.

Baiklah untuk filem ini, aku cuba serius sikit.

Berbajetkan 50,000 pound sterling, doku-filem indie ini mengisahkan Max Perry, seorang fotografer, lunatik serta kurang kewarasan moralistik, secara pretensius mendokumentarikan dirinya seharian, serta mem'video'kan kesemua mangsa-mangsa bunuhnya (selepas disiksa bertubi-tubi).

Segala futej pembunuhan itu dirakam malah diedarkan (di kedai video), dan mangsa yang seterusnya ialah siapa yang menontonnya. Bunyinya agak klise malah pretensius (bagi sub-genre slasher atau serial killer), namun filem ini ada originalitinya dari segi konsep, idea dan tekniknya (walaupun aku hairan kenapa perlu di'widescreen'kan sebuah doku-filem, pengarah Jullian Richards perlu buat lebih homework dan mengambil contoh doku-filem Michael Moore kalau mahu terbitkan 'feel' atau apresiasi sesebuah dokumentari).

Seperkara lagi yang bermasalah tentang filem ini, ialah ketidak-kemasan struktur naratifnya. Kita dibawa (oleh Max) untuk ber'kenal-kenal' dengan keluarganya – malah aku kira beberapa babak Max agak terlalu berusaha untuk menunjukkan bahawa dia juga punya kehidupan ordinari seperti individual lain, namun masih tidak wujud akan kekontrasan watak putih dan hitamnya. Perhatikan sewaktu Max menonton semula rakaman nostalgia beliau bersama familinya sewaktu kecil. Terlalu berusaha (untuk meraih simpati) bukan?

Itu antara masalah-masalah dalam filem filem ini. Lain-lain aku kira agak baik – dari segi originaliti (walaupun masih berpaksikan pembunuh bersiri namun tekniknya berlainan dengan Henry : Potrait of a Serial Killer), serta idea yang tercetus membunuh secara doku-filem (walaupun konsep 'membunuh dan merakam' video pernah dilayarkan dalam filem 9mm).

Aku sedar filem ini boleh sahaja kau kategorikan salah satu filem cult (idealisme serta falsafah yang ditonjolkan) namun tidak boleh berdiri setanding dengan filem cult-masterpiece lain khususnya bagi sub-genre ini.

Beberapa babak membunuh aku akui sangat baik dibuat (kalau diukur dari segi bajet). Salah satunya ialah babak mangsanya diikat dan akhirnya dibakar hidup-hidup. Tak lupa juga adegan mangsa yang ditikam bertubi-tubi di dapur - lihat saja tatkala Max 'menerangkan' kepada perempuan yang sedang nyawa-nyawa ikan tersebut – "Kau akan ku'masuk'kan dalam filem aku, tunggu, kau jangan mati dulu...tunggu!".

Ironinya, filem ini menang 7 daripada 9 nominasi awards. Namun, perasaan aku bercampur-baur samada aku suka atau tidak akan filem ini. Kau mungkin suka akan filem ini (kalau kau belum tonton). Cuma aku saja yang ada masalah sikit.

Barangkali kerana dikonklusinya, yang bagi aku (watak Max Perry itu) sungguh pretensius, kurangnya ruang simplisiti bahkan terlalu ambisius, walaupun sesetengah khalayak (mainstream) mungkin menganggapnya sungguh getir lagi menakutkan. Tidak bagi aku.

No comments: