19 December 2006

Reeker (2005)

Seperkara penting yang perlu ada dalam mana-mana filem seram ialah faktor seram itu sendiri, iaitu sejauh mana keseraman itu dapat diwujudkan tanpa mengambil kira aspek logikal sesebuah filem.

Maka dalam Reeker, kau takkan terperanjat, terloncat, terlompat-lompat, menggigil-gigil atau berusaha menutup mata (dengan bantal atau apa sahaja termasuk memeluk pasangan kau sendiri) ketakutan, buat-buat tak takut walhal jantung berdetak dengan kencang dan sebagainya.

Pembukaan filem ni aku kira agak cantik, ganas, menarik lagi menyelerakan - satu keluarga kemalangan jalanraya - si bapak kepala dah terbelah macam kau belah buah kelapa – lantas berjaya untuk membuatkan aku duduk terpaku lagi tergamam sejenak selama 2-3 minit sebelum aku tinggalkan babak-babak awal yang lain (yang sungguh klise bagi filem-filem slasher) semata-mata untuk aku buat segelas nescafe.

(Aku teruskan tontonan tanpa menekan butang 'back' di remote dvd buruk aku).

Sejurus selepas itu (dah aku agak) satu kumpulan remaja bersiap-siap nak ber'road trip'.. bla-bla.. bosan.. bla.... seks… mati... seks… bla bla… hilang... misteri si monster dengan gerudi... bunuh bunuh... kill kill.. lari! lari! zaaaap putus dua tiga.. putus tangan... Aaaarrgghhh Bosan giler!!!!

Tapi aku dah dapat agak & 'baca' plotnya seakan "Identity" – twisted ending - jadi aku layan sampai habis.

Satu yang menarik dalam filem ni, ialah bau-bau kematian itu dapat dicium mangsa tatkala sebelum si pembunuh aka monster atau dimetaforakan sebagai Malaikat Maut datang ambil nyawa.



Dan kejutan twist di konklusinya, bolehlah aku kira 'menutup' kebodohan filem ni walaupun bukan semua.

Tapi macam aku cakap, garapan seram (walaupun agak gory) tak dibuat dengan baik maka watak monster atau pembunuh atau slasher tak akan diingati sebab kalau nak bikin filem seram, watak antagonis harus dikembangkan sebaik-baiknya. Sepertimana uniknya watak Leatherface dalam Texas Chainsaw Massacre, Freddy Si buruk Krueger dalam Nightmare on Elm Street, Si Jason kebal dalam Friday The 13th, Si jahat dalam House of 1000 Corpses & Devil’s Rejects, watak mutant dalam Wrong Turn dan jugak Hills Have Eyes (sekuel bulan Mac 2007), Si Zombie cerdik dalam Land of The Dead, watak God’s Hand dalam Frailty, Hanibbal dan jugak serial killer dalam Se7en serta SAW dan banyak-banyak lagi.

Maka oleh sebab endingnya aku kira agak 'gerek', aku terpaksa menekan kembali butang menu di remote dvd aku untuk menontonnya buat kali kedua…

----------------------------------------------------------------------------


Hills Have Eyes 2 Teaser Trailer - Enjoy!

No comments: