06 February 2004

Ulasan Filem : Lost In Translation (2003)

Lost In TranslationOleh Mahhass

Lost In Translation arahan Sofia Coppola (anak kepada pengarah terkenal Francis Ford Coppola), menampilkan Bill Murray melakonkan watak sebagai Bob Harris yang sedang dalam midlife crisis. Beliau seringkali dilihat dalam kebuntuan dan kebosanan (sukar untuk saya menggambarkannya di sini). Beliau ke Tokyo setelah ditawarkan beberapa sesi fotografi untuk sebuah iklan wiski dan menginap di sebuah hotel di kota metropolitan Tokyo.

Isterinya enggan mengikuti beliau malah lebih suka ditinggalkan bersama anak-anaknya. Beliau dipertemukan dengan Charlotte (Scarlett Johansson) di hotel tersebut yang saya kira turut mengalami situasi yang sama – seringkali dirundung kesepian serta kebosanan yang melampau oleh sebab suaminya terlalu sibuk dengan tugas sebagai jurugambar professional.

Seterusnya, mereka berkawan baik. Banyak masa dihabiskan di sekitar bandaraya Tokyo sambil mencari hiburan yang saya fikir bukan itu matlamat sebenar yang dicari. Mungkin sekadar membuang masa ataupun ada sesuatu yang cuba mereka cari yang mendorong kita sebagai penonton menelaah isi sebenarnya dalam jiwa mereka.

Hubungan inilah yang menjadi kekuatan filem ini yang juga diselitkan elemen komedi yang agak bersahaja. Namun, filem ini agak mendatar malah di bahagian ending saya tidak nampak impak yang kuat seperti sesetengah filem. (Mungkin juga filem ini tidak ada klimaks!).

Saya tidak hairan Bill Murray memenangi anugerah Pelakon Terbaik kerana beliau membawakan watak dengan berkesan walaupun pada hemat saya lakonan beliau cemerlang, namun bukanlah 'sangat' cemerlang.

Ketiadaan saingan yang sengit mungkin juga merupakan faktor yang mendorong kemenangan beliau dalam anugerah berprestij Hollywood tersebut. Namun, saya akan nantikan keputusan anugerah Academy 2003 yang bakal tiba nanti kerana peluang beliau saya kira masih lagi cerah setelah sekali lagi dicalonkan dalam kategori yang sama. Bagi pengarahnya, untuk anugerah Screenplay terbaik pula saya tidak pasti.

Selepas menonton, saya cuba mendalami apa yang cuba diungkaikan dalam filem Lost In Translation ini. Saya gali dalam-dalam, namun saya gagal. Masih lagi buntu dalam mencari maksud tersirat atau apa istimewanya filem ini. Rupa-rupanya, saya tersilap. Sebetulnya, bagi saya filem ini adalah sekadar filem santai. Tidak perlu susah-susah memerah otak untuk mendalami apa yang cuba disampaikan.

Saya tidak mahu terpengaruh dengan pengkritik atau pengulas lain sebelum ini atas alasan saya tidak mahu dilabelkan sebagai hipokrit. Secara jujurnya, filem ini agak tidak sesuai dengan jiwa saya. Saya tidak tahu bagaimana untuk saya mengapresiasikan filem ini.

Apapun, perlu rasanya saya tekankan di sini bahawa Lost In Translation bukan sebuah karya seni untuk semua orang boleh 'mengangkat ibu jari tanda bagus' malah saya percaya ia boleh membahagikan penontonnya kepada dua kelompok, dan saya mungkin tergolong dalam kelompok yang keduanya itu.

SKRIN Rating : B- (2/5)
(Saya anugerahkan "A" untuk senilakonan)

Ulasan rakan blog :

Nizam Zakaria : "Filem ini amat cantik ditonton...Saya amat menyukai filem ini" - Rating 4/5 bintang
Fadz : "... 'kecil' tetapi bermakna di setiap sudutnya"
Fairul Nizam : "... filem yang jujur dari segi visual, dialog, ekspresi dan olahannya"