05 February 2004

Ulasan Filem : In The Cut (2003)

Meg Ryan sememangnya sudah sinonim dengan filem bercorak romantik komedi seperti Sleepless in Seattle, When Harry Met Sally dan juga You've Got Mail. Namun penampilannya kali ini amat berbeza.

Filem terbaru beliau berjudul In The Cut pastinya mengubah persepsi peminatnya malah boleh mengejutkan juga. Filem genre Thriller yang menampilkan banyak adegan erotik, ranjang serta lucah ini diadaptasikan dari Novel hasil tulisan Susanna Moore dan diarahkan oleh Jane Campion (The Piano).

Filem ini diklasifikasikan "R" (kategori lucah, ranjang, dialog kasar dan berbaur seksual) dan sudah pastinya tidak akan ditayangkan di Malaysia.

Meg Ryan memegang watak sebagai Frannie Avery, seorang guru bahasa Inggeris yang amat menyukai bidang penulisan kreatif. Beliau cuba digambarkan oleh pengarah dalam filem ini sebagai seorang wanita yang kegersangan, baik dari segi kasih sayang mahupun seksual.

Di bahagian awal filem ini kita dibawa ke sebuah bar, di mana Frannie secara tidak sengaja menyaksikan satu adegan lucah seorang pelacur bersama pelanggannya. Keesokan harinya, satu mayat dijumpai berhampiran kediamannya. Melalui siasatan yang dijalankan oleh detektif Malloy (lakonan Mark Ruffalo) terhadap beliau, mayat tersebut jelas merupakan pelacur yang dilihat di bar tempohari. Di sinilah bermulanya titik pertemuan hubungan erotik mereka.

Keberanian Meg Ryan melakonkan adegan-adegan ranjang yang agak keterlaluan dalam filem ini (seperti Monica Belluci) dilihat seolah-olah cuba mencari semula tapak yang semakin pudar di persada Hollywood apatah lagi beliau kini sudahpun mencecah umur 42 tahun!

Walaupun beberapa adegan cemas berjaya menggusarkan hati saya, tetapi jika dinilai secara keseluruhan, skripnya tidaklah sehebat mana. Ianya sekadar filem penyiasatan polis yang di'sedap'kan dengan elemen-elemen seks. Naratifnya, tiada kelainan selain dari usaha pengarah cuba mengajak kita menyelami emosi seorang wanita yang gersangkan belaian seorang lelaki. Unsur twist di bahagian akhirnya juga agak mudah dijangka.

Tesisnya, saya tidak melabelkan filem In The Cut sebagai filem yang teruk, cuma saya merasakan ada yang masih tidak cukup dan sepatutnya dicukupkan bagi memuaskan hati saya.

Nota: In The Cut… jika diterjemahkan ke Bahasa Melayu akan berbunyi "Di Dalam Belahan"... betul?

SKRIN Rating : B (3/5)